Главная » 2012»Березень»1 » Міністру екології та природних ресурсів України. Відкритий лист.
Міністру екології та природних ресурсів України. Відкритий лист.
03.22
Міністру екології та природних ресурсів України
п. Злочевському М. В.
03035, м. Київ, вул. Урицького, 35
Відкритий лист
Підписаною лідерами більше ніж 150 держав ( у томі числі за участі України) на конференції ООН з довкілля та розвитку (Саміт «Планета Земля») в Ріо-де-Жанейро у 1992 р. Конвенцією про біологічне різноманіття визначено стратегічну мету - досягти до 2010 р. значного зниження існуючого на той час світового рівня втрат біорізноманіття.
На 6 конференції сторін Конвенції з біологічного різноманіття (Гаага, 2002) та Світовому саміті зі збалансованого розвитку (Йоганнесбург, 2002) було прийнято рішення досягти до 2010 р. значного зменшення темпів втрат біологічного різноманіття на глобальному рівні.
На 5-ій конференції міністрів охорони довкілля, яка проводилася в Києві у 2003 р. в рамках процесу «Довкілля для Європи», було прийнято рішення повністю зупинити до 2010 р. втрати біорізноманіття на європейському рівні.
Положенням про Міністерство екології та природних ресурсів України, затвердженним Указом Президента України від 13 квітня 2011 року N 452/2011 передбачено:
« 4. Мінприроди України відповідно до покладених на нього завдань :
… 5) у сфері раціонального використання, відтворення і охорони об'єктів тваринного і рослинного світу, біо- та ландшафтного різноманіття, формування, збереження та використання екологічної мережі та у межах своєї компетенції біологічної та генетичної безпеки, відтворення та охорони земель:
… е) здійснює: … управління охороною і використанням територій та об'єктів природно-заповідного фонду, службою державної охорони природно-заповідного фонду; формування, збереження і використання національної екологічної мережі; підготовку і подання пропозицій щодо створення нових територій та об'єктів природно-заповідного фонду, а також розширення,зміну меж, категорії та скасування статусу існуючих територій та об'єктів природно-заповідного фонду».
Назвавши тут лише частку міжнародних зобов'язань України в сфері охорони об'єктів тваринного і рослинного світу, біо- та ландшафтного різноманіття, та обов'язків Мінприроди України, покладених на нього у цьому відношенні державою, мусимо на прикладі Дніпропетровщини показати дійсний стан протиправної діяльності бізнес-структур за підтримки самого Міністерства та його структурних підрозділів.
Уже більше ніж півроку Товариство з обмеженою відповідальністю «Граніт Груп» веде розкривні роботи для розробки гранітного кар'єру на степових ділянках Криворізького району Дніпропетровської області , які 1992 року були рекомендовані науковцями Дніпропетровщини для заповідання на території Недайводської сільської ради. Йдеться про унікальні ділянки природних степових та кам'янистих екосистем з рідкісними рослинними угрупованнями, в числі яких нараховується 13 видів рослин, внесених до Червоної книги України. Ці ділянки степу одночасно служать місцезнаходженням 45 видів тварин, які належать до категорій рідкісні і вразливі.
14.05.2007 року Дніпропетровська обласна рада одночасно схвалила два рішення: рішення №183-9/ V «Про внесення змін до рішень обласної ради від 22 березня 2004 року №768/33/V “Про затвердження програми формування та розвиток національної екологічної мережі Дніпропетровської області на 2006-2015 роки», яким вилучила із зарезервованої під створення ПЗФ території ділянку площею 120 га, і рішення №184-9/V «Про погодження надання ТОВ «Граніт Груп» спеціального дозволу користування надрами».
Наступні слова з листа Міністерства екології та природних ресурсів України від 30.09.2011 р., №18911/09/10-11, за підписом Заступника Міністра - керівника апарату Д. Д. Мормуля, написаного за місяць після започаткування ведення з порушенням законів розкривних робіт ТОВ «Граніт Груп», свідчать про «ефективність» передбаченого ст. 20, п. б Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» державного контролю з боку Міністерства екології та природних ресурсів України «за використанням і охороною земель, надр, поверхневих і підземних вод, атмосферного повітря, лісів та іншої рослинності, тваринного світу…, а також за додержанням норм екологічної безпеки»: «Чинним законодавством не передбачено погодження Мінприроди рішень обласних рад, у тому числі щодо резервування або вилучення із зарезервованих для заповідання земельних ділянок». Чи усвідомлює пан Міністр, наскільки оригінальним і ефективним за таких умов є КОНТРОЛЬ його відомства у згаданій вище галузі?
Адже, у випадку з проектуванням згаданого кар'єру йдеться про «відносини, пов'язані з … охороною, використанням та відтворенням рідкісних і таких, що перебувають під загрозою знищення, видів тваринного і рослинного світу, занесених до Червоної книги України», (які) «регулюються законами України «Про охорону навколишнього природного середовища», «Про тваринний світ», «Про рослинний світ», «Про природно-заповідний фонд України, цим Законом та іншими нормативно-правовими актами (ст. 1 Закону України «Про Червону книгу України».
Незважаючи на десятки звернень учасників ініціативної групи селян, представників громадських організацій та депутатського корпусу до всіх структурних підрозділів Міністерства і самого міністра з вимогою провести належну оцінку можливих втрат ресурсів біорізноманіття і врахувати цей фактор в експертних висновках, Міністерство більш ніж за три роки не надіслало на місце подій жодного фахівця з питань біорізноманіття і 30.09.2011 р. надало ТОВ «Граніт ГРУП» позитивний Висновок державної екологічної експертизи, побудований на «науково-експертній» оцінці», здійсненій ДП «Центр еколого-експертної аналітики» на сфальсифікованих матеріалах.
За наполегливими вимогами громадськості, які не знаходили жодної підтримки збоку природоохоронних органів, з Міністерством екології та природних ресурсів України включно, у відповідь на запити Криворізької міжрайонної природоохоронної прокуратури від 14.07.2011р., №1030 - вих. 2011та 15.07.2011, №1033 -вих. 2011, науковцями Криворізького ботанічного саду Національної академії наук України було проведено флористичне та геоботанічне обстеження ділянки, наданої ТОВ «Граніт Груп» для розробки гранітного кар'єру. В результаті обстеження встановлено наступне: «На даній території збереглися унікальні ділянки природних степових та кам'янистих екосистем … З урахуванням наявності на даній території рідкісних рослинних угруповань і червонокнижних та інших рідкісних видів та з огляду на віднесення даної території до зарезервованих до заповідання земель … потрібно якнайшвидше заповідати дану територію та заборонити будь-яку діяльність, яка спрямована на порушення цілісності природних комплексів , зменшення чисельності популяцій рідкісних та зникаючих видів рослин та поширення на порушених територіях інвазійних видів».
Чи не відчуваєте Ви, пане Міністре, що Висновок державної екологічної експертизи щодо ОВНС проекту «Недайводський гранітний кар'єр», з наданою Міністерством позитивною оцінкою прийнятих у проекті рішень, дещо дисонує з результатами обстеження ділянки, наданої ТОВ «Граніт Груп» для розробки гранітного кар'єру, підсумованими науковцями Криворізького ботанічного саду Національної академії наук України?
За умов бездіяльності інспекційних служб, розкривні роботи тривають з невеликими перервами по цей час. Без будь-якого захисту і обліку гинуть скарби степового різноманіття. Ігноруються основи природоохоронного законодавства, цілковито усунулися від виконання належних до їхньої компетенції обов'язків спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів, яким є Міністерство екології та природних ресурсів України, і його органи на місцях.
Описана мною ситуація нігілістичного ставлення Мінприроди до збереження українського біорізноманіття не є винятком. У подібній ситуації опинився Нижньо-Сурський заповідник (Солонянський район) та інші.
Саме таким чином, за умов цілковитого нейтралітету структур Міністерства, піддаються руйнації останні куточки дикої природи, а проголошені заснуванням об'єкти ПЗФ десятиліттями не мають належної документації, встановлених меж і охорони. Спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів фактично перетворився в Міністерство споживання природних ресурсів.
Пане Міністре! Громадськість чекає від Вас радикальної перебудови роботи Міністерства, зміни кадрової політики вбік залучення до роботи фахових спеціалістів, підвищення їхньої відповідальності за результати діяльності, врахування думки громадськості в дусі положень Оргузької конвенції.